Noe å glede seg over

Å ha noe å glede seg over er viktig. Enten det er de små tingene i hverdagen eller og de store tingene i livet.  Å være fysisk aktiv kan i tillegg bedre din psykiske helse, og det er ikke så mye som skal til ifølge en ny studie.

Når vi har noe å glede oss til, eller tenker tilbake på noe bra som har skjedd, øker endorfinnivået vårt, som igjen reduserer stress. I dag er det verdensdagen for psykisk helse og budskapet for årets markering er å finne de tingene i livet som du kan glede deg over. Gode levevaner gir bedre psykisk helse, og mye av det handler om å finne den rette balansen. Gode relasjoner, mestringsfølelse, nok søvn er viktig, men også et balansert kosthold og fysisk aktivitet. Å være aktiv er nylig vist å spille en viktig rolle for psykisk helse og kan bidra til å behandle symptomer ved depresjon.

En time trening i uken reduserer faren for å bli deprimert

En ting å glede seg over i hverdagen er trening. Mange finner gleden i å utføre en treningsform man liker, men de fleste av oss får også en følelse av glede etter å ha gjennomført en god treningsøkt. En ny studie gjengitt på forskning.no konkluderer med at en time med trening i uka reduserer faren for å bli deprimert, uansett hvor lett treningen var. Studien bygger på tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT), som har fulgt livene til 33 908 voksne over en periode på elleve år.

gruppe3203.jpg

En god kombinasjon av de fysiske og sosiale fordelene

Forskerne vet ikke helt hva som er den eksakte årsaken til effekten de ser av treningen, men at den oppstår som en kombinasjon av de fysiske og sosiale fordelene ved fysisk aktivitet er trolig. Her er det derfor gode muligheter for å glede seg over mye. Å finne en treningsform som du liker, som du kan glede deg til i hverdagen og hvor du kan være sosial samtidig er gull verdt. Gode vaner kan bidra til en god hverdagshelse. Så be med deg en eller flere venner på en gåtur i kveld da vel. Så får dere noe å glede dere over sammen, og samtidig nå dagens mål om 30 minutters fysisk aktivitet.

God tur 🙂

Referanse: Samuel B. Harvey mfl. «Exercise and the Prevention of Depression: Results of the HUNT Cohort Study». The American Journal of Psychiatry, 3. oktober 2017. doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16111223

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s