Ta lørdagsgodteriet tilbake!

Det er priskrig på smågodt igjen, og siden det er så billig er det lett å fylle posen over randen. Midt opp i grafisingen i skolekritt og sjokoladefigurer er det lurt å tenke på en ting; hva tjener jeg egentlig på det? Det er kanskje billig for lommeboka mi, men hvordan er det for helsa mi?

Hver dag kan potensielt være en godteridag

Å kose seg er noe som selvsagt hører hjemme i et sunt og balansert kosthold. De fleste av oss liker å unne seg noen godt i helgen eller på spesielle dager, som bursdager, feiringer, markeringer osv. Utfordringen i dag er at det ofte blir flere «festdager» enn hverdager, og dermed mye kos, kaker, brus og godteri. Og mange av oss er mestre i å finne unnskyldninger for hvorfor vi bør kose oss og ser potensialet i at hver dag kan bli en godtefest. Når prisene på smågodt i tillegg dumpes, kommer ur-instinktet til de fleste av oss frem, og vi hamstrer så mye vi kan bære. Heldigvis har de fleste butikker et tak for hvor mye hver kunde kan kjøpe – og selv om lommeboka di ikke skriker, er nok kroppen din glad for at det settes begrensninger.

Én bit her og én bit der

For det kan fort bli altfor mye sukker. En stor neve med godteri for en voksen er ca 10 biter med smågodt, som tilsvarer 100 g og bidrar med 26 sukkerbiter. Tar vi tre slike never i uka, får vi i oss 3900 sukkerbiter på ett år, som tilsvarer 7,8 kg sukker og 31 200 kalorier. Over halvparten av barn og unge, og om lag en av fem voksne, har et inntak av tilsatt sukker som er høyere enn anbefalt. De største kildene er brus, saft og godteri – uansett alder. Et for høyt sukkerinntak øker risikoen for hull i tennene, infeksjoner og betennelse i tannkjøttet.

Sukkerbiter

Litt av alt og alt med måte

I tillegg bidrar ikke smågodt med annet enn tomme kalorier, og kommer ofte i tillegg til vanlig mat og drikke. Blir det mye smågodt, kan det ta plass for annen mat som bidrar med næringsstoffer kroppen vår trenger og føre til at vektnålen peker oppover. Et viktig punkt i denne sammenhengen er å huske på at det bør være en balanse. Det er ikke feil å kose seg, men husk en gyllen regel: Litt av alt og alt med måte. Så selv om lommeboka mi kan tjene på å løpe til butikken og hamstre smågodt, har kanskje kroppen min bare godt av løpeturen.

 

2 kommentarer om “Ta lørdagsgodteriet tilbake!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s