Slik unngår du sofakiloene

Høsten er tiden for kos. Det er sikkert flere enn meg som synes det er veldig fristende å sette seg i sofaen, finne et pledd, tenne stearinlys og se på et bra program på tv. Og ofte frister det mer enn å gå på trening eller ta seg en tur ut. Og ender du opp i sofaen har jeg noen gode ord til deg.

Det handler ikke om samvittighet, men balanse

De fleste av oss kjenner på en snikende følelse av dårlig samvittighet i det vi bestemmer oss for å droppe trening og heller blir sittende i sofaen. Men noen ganger er det faktisk greit. Noen ganger handler det om balanse, så lenge man ikke dropper treningen permanent. Kroppen trenger noen ganger å restituere seg og slappe av. Det er god balansen i å ha hviledager. Og ja, jeg er en tilhenger av at all bevegelse teller og om du ikke orker å gi jernet på løpeturen, ja, så er det bedre å gå en tur, men allikevel er det noen ganger lov å hvile helt ut også – og bare bli i sofaen.

Les også: Disse treningsøvelsen kan du gjøre fra sofaen

En kontrollert utskeielse versus total sprekk

Utfordringen for de fleste av oss med å bli i sofaen er at det ofte drar med seg en stor lyst på noe søtt eller godt. Derfor kan et sofabesøk ofte by på en dobbelutfordring; du dropper treningen og ender opp med å spise noe usunt som du kanskje hadde planer om å holde deg bort fra. Men det er forskjell på en kontrollert utskeielse versus en total sprekk. Og hva mener jeg med det? Jo, igjen handler det om balanse. Selvfølgelig er det lov å kose seg når man først sitter i sofaen og skal nyte litt tid i fred og ro, men hva du ender opp med å spise og hvor mye er to stikkord som definerer om dette blir en liten utskeielse for å unne deg noe godt, eller en kjempesmell. Det er forskjell på å sette til livs en hel potetgullpose og spise en liten skål, eller la det bli litt lørdag hver kveld du ender i sofaen. Derfor har jeg fem tips til deg for å hva du kan gjøre for å unngå sofakiloene:

  1. Velg en kontrollert utskeielse! I et sunt og balansert kosthold er det rom for kos. Så har du lyst på litt sjokolade kan du selvfølgelig ta noen biter sjokolade, et lite kakestykke, bolle eller noen kjeks. Husk bare at du tar en liten porsjon og lar det bli med det.
  2. Lytt til kroppen. Kjenn etter om du bare har lyst på noe søtt, eller om du faktisk er litt sulten? Ofte kan lysten på noe søtt være et signal om at kroppen egentlig er litt sulten. Da er det lurt å smøre seg et lite kveldsmåltid med noen brødskiver, knekkebrød, yoghurt med kornblanding og bær eller lage en fargerik smoothie skål.
  3. Tørst? Prøv også å lage deg noe å drikke, for eksempel en kopp varm te, kaffe, eller annet som frister. Ofte kan vi få lyst på mat når vi er litt tørst.
  4. Frukt i alle former og farger. Del ulike frukt i biter, ta med bær du liker, ha det på et fat eller lag fruktsalat som du kan servere med smaksatt kvarg eller vaniljeyoghurt.
  5. Dipp grønnsaker. Grønnsaker i staver, for eksempel gulrot, kålrot, agurk, selleri, buketter med blomkål etc. Lag en god dipp med matyoghurt eller kvarg til.

_DSC7908

Og du, om det blir en total sprekk, så la den kjempe sprekken skje den kvelden. Det er helt menneskelig! Men husk på at du allerede kan begynne på ny frisk dagen etterpå, og ikke nødvendigs må vente til mandagen igjen for å starte et sunnere liv.
God sofatjeneste 😊

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s