Slik overlever du julebordsesongen

Julebordsesongen er en sosial og koselig tid, hvor vi tilbringer tid med venner og kollegaer for å feire året som har vært og ønske hverandre en god jul. Og blir det mange julebord i førjulstiden, kan du med enkle grep sørge for at du kan være med på all moroa og sikre at julekjolen sitter som den skal når selveste julaften ringes inn.

Det er lite som smaker så godt som årets første bit av juleribbe, pinnekjøttet, juletorsken, marsipan eller riskrem. Julebord byr ofte på mye god mat og drikke. Og selvfølgelig skal vi nyte maten og kose oss, men alt handler om balanse. Og du trenger ikke å si nei til å være med på noe, dersom du er redd for at det kan bli litt for mye kos. Følg tipsene under og nyt julebordsesongen.

Syv enkle grep for å overleve julebordsesongen:

1) Først og fremst: kos deg og nyt julebordet! Først og fremst, tenk gjennom hvor mange julebord du skal på. Skal du på ett eller to så er det bare å nyte det som du vil. Så lenge du holder på de gode vanene dine før og etter julebordet vil det ikke ødelegge noe å kose seg en eller to kvelder før jul. Er du derimot invitert i mange julebord er det lurt å tenke litt over hvor mye mat og drikke det blir hver gang.

2) Ikke møt opp skrubbsulten. Dette er egentlig en viktig tommelfingerregel. Mange tenker at de skal «spare» kaloriene til kvelden og dropper derfor kanskje både frokost og lunsj før julebordet starter. Det er ris til egen bak, for da spiser man også desto mer på julebordet, hvert fall hvis det er buffet. Så hold på måltidsrytmen din selv om det er førjulstid og mange selskaper. Spise hver 3.-4.time og ikke dropp måltider eller mellommåltider.

3) Tenk litt på mengdene du spiser og hvor ofte du koser deg. Som sagt i punkt 1, hvis du skal på mange julebord er det lurt å tenke litt over hvor mye du spiser. Hvis du er på julebuffet, gjør du lurt i å velge fiskeretter om det er tilgjengelig, eller tenke over hvor mange biter med juleribbe eller pinnekjøtt du tar på, eller hvor mye sprø svor det blir.

4) Spis alltid opp grønnsakene først. Får du ferdig servert juletallerken er det lurt å begynne med grønnsakene og sørge for at du får spist opp disse sammen med kjøttet eller fisken. Ikke la de ligge igjen. Er du på buffet er løsningen grei. Da går du først til grønnsakene og salaten og fyller tallerken halvfull med fine farger.

5) Tallerkenstørrelsen teller. Dersom du er på buffet kan du også ofte velge hvilke mellom ulike størrelser på tallerken. Ved å ta en litt mindre tallerken får du mindre mat på, og dermed mindre kalorier med deg per runde på buffeten. En enkel måte å redusere det totale energiinntaket.

6) La dansefoten få slå seg løs. Dansing hører til på julebord etter at middagen er over. Slå deg løs på dansegulvet og slipp hoftene løs. Jo mer du danser, jo høyere blir energiforbruket og jo mer snikmosjon får du.

7) Snik mosjoner ved å gå til og fra julebordet. Om du kan gå sammen med flere, eller ikke bor så langt unna er en mulighet å gå til og fra. Ta med deg gode sko som du kan skifte til og nyt den friske luften.

Kos deg og nyt julebordsesongen!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s