Tips til hvordan gjøre julekakene sunnere

Nå er førjulstiden her og det er tid for å bake julekaker og lage julegodt. Noen liker best de tradisjonelle syv slagene, mens andre liker kanskje bedre annen type julegodt. Uansett kan man med enkle grep gjøre de tradisjonelle julekakene litt sunnere, og samtidig være bevisst på at man ikke spiser opp hele kakeboksen før julen ringes inn.

Julen er en tid for hygge og selvfølgelig skal vi kunne kose oss med god samvittighet. Du har sikkert hørt det før, men det er ikke hva vi spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men hva vi spiser mellom nyttår og jul. Samtidig vil jeg gi deg to tips til hvordan du kan kose deg med julekaker og julegodt uten å få dårlig samvittighet:

  • Husk at julekaker er kos, og smaker best dersom de brukes som kos. Å spise seg mett på kaker er en dårlig idè, om det er jul eller ei. Spis først et vanlig måltid, frokost, lunsj eller middag, og så nyt kakene som dessert.
  • Når kakene kommer på bordet, sett også fram nøtter, nøtteknekker, klementiner, appelsiner, røde epler, druer eller annen frukt som du kan kombinere med julekakene.

Tips til sunne julekaker

Kan man gjøre noe med de tradisjonelle syv slagene?

Blant de tradisjonelle syv slagene til jul er berlinerkranser, pepperkaker, serinakaker, smultringer, sandkaker, sirupssnipper, goro, krumkaker og fattigmann. Om det finnes et julebakstpoliti som kontrollerer at du bruker de gamle oppskriftene i jula vet ikke jeg, men mange sverger til mormors gamle oppskrift. Jeg har forslag til hva du kan gjøre dersom du ønsker å gjøre en liten vri for å gjøre de litt bedre.

  • Julekakeoppskriftene som har gått i arv i generasjoner er ofte ganske store porsjoner. Før doblet man gjerne oppskriften for å få nok til store familier. Det blir litt mye for en vanlig husstand i dag, dersom man følger samme oppskrift. Vet du at oppskriften du pleier å bake gir 200 kaker, kan det være lurt å vurdere om du kan halvere oppskriften.
  • De fleste julekakeoppskrifter inneholder mye sukker og smør. Og slik skal det være mener mange, men du kan med fordel redusere sukkermengden i originaloppskriftene ganske mye uten at det gir noen stor smaksendring. Prøv med 10-20% mindre. Det kan være at deigen trenger litt mer væske når du reduserer sukkeret.
  • Dersom du ønsker kaker med et enda lavere innhold av tilsatt sukker kan du også prøve deg på annen søtning. Det finnes for eksempel mange kalorifrie søtstoffer på markedet. Du kan for eksempel bytte ut noe av sukkeret med søtstoff, men hvis du vil bytte ut alt, må du søke etter sukkerfrie oppskrifter. Les om de forskjellige søtsstoffene på nett og prøv deg litt frem. Vær oppmerksom på at det gjerne trengs en mindre mengde av søtstoffer enn av vanlig sukker.
  • Noe av hvetemelet kan også byttes ut med litt grovere mel, enten sammalt hvete fin, fullkornsmel, havremel etc. Prøv deg litt fram, men å bytte ut omtrent 1/3 av melmengden til grovt mel går fint.

 

Så da er det bare å finne frem juleoppskriftene, sette på julemusikken og bake i vei 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s