Nybegynnerguide – hvordan starte opp med trening?

Nytt år og nye muligheter. Kanskje du har et nyttårsforsett om å begynne å trene, men vet ikke helt hva eller hvordan du skal starte opp? Og må jeg gå på treningssenter eller er det nok å begynne med å gå en tur? Her får du en liten guide til hvordan du kan komme i gang.

Mange av oss ønsker å starte ett nytt år med noen endringer, enten om det er å spise sunnere, være mer med familien, presterer bedre på jobb eller trene mer. Uavhengig hva du målet ditt er, er det viktig å lage seg en plan for hvordan forsettet skal nås. Sett deg et hovedmål og del det opp i små delmål. Da vil du få mestringsfølelse underveis og motivasjonen for å gjennomføre vil bli opprettholdt. Hvis du ønsker å trene mer, eller bli mer aktiv har du nok allerede funnet noe glede ved å være aktiv, men er du helt nybegynner og ønsker å starte opp kan den berømte dørstokkmila virke litt avskrekkende. Og hva bør jeg egentlig starte opp med?

Det er lov (og lurt) å starte rolig

Hvis målet ditt for året er å begynne å trene, og aldri har trent før eller det er veldig lenge siden, så er mitt råd at du begynner med å gå. Du trenger ikke å melde deg inn på et treningssenter og stå i kø nå i januar for å begynne å trene. Det er lov å starte rolig, og øke intensiteten med progresjonen. Snør på deg noen gode sko, kle på deg behagelig tøy, refleks og gå ut døra. Minst 30 minutter per tur i starten, helst opp mot en time. Gå så raskt at du får høy puls og kjenner at du blir andpusten. Finn gjerne noen lange oppoverbakker du kan gå kjapt opp. Å gå raske turer er en fin måte å starte på, hvor du gradvis vil få opp kondisjonen. Etter hvert kan turene bli lengre, eller du kan begynne å jogge. Virker det som et stort skritt å begynne å jogge runden du vanligvis går, kan du jogge mellom annen hver lyktestolpe. Når du opplever at dette går bedre, kan du jogge to eller flere lyktestolper om gangen. Til slutt vil du klare å jogge hele runden – og det vil gi deg en stor mestringsfølelse.

YT

Hjelp! Jeg finner ikke fram på treningsstudio

Mange synes det er litt skummelt å gå inn på et treningsstudio, og det er ganske forståelig. Noen tips på for å gjøre det lettere er:

  • Kontakt en medlemsrådgiver eller treningshjelper på senteret som kan gi deg en intro til senteret, hvor garderobe, saler etc er.
  • Spør om hva hvilket tilbud av timer treningssenteret har. Be om å få kikke på timeplanen og spør om hva de ulike timene er. Er det navn eller forklaringer du ikke skjønner er det bare å spørre.
  • Hør om det følger med et oppsett av treningsprogram ved innmelding. Mange treningssentre har dette som en del av oppstartspakken, hvor du som ny kan få en time sammen med en treningsveileder som viser deg styrkeapparater og utstyr. De setter også ofte opp et program ut i fra hva du ønsker å få ut av treningen din.
  • Ta med deg en venn. Å begynne på noe nytt er mye mindre skummelt om man er to sammen og med noen man er trygg på.
  • Begynn med øvelser du er trygge på, som for eksempel tredemølla dersom har du fulgt guiden og begynt med å gå og løpe ute. Da kan tredemølla og mer løpetrening være et sted å starte, hvor du kan skape en trygghetsfølelse.
  • Dersom du ønsker enkle styrkeøvelser kan disse være en grei start.

Lykke til 😊

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s