Hva bør jeg spise som mellommåltid?

Når du er på farta, enten på vei hjem fra jobb eller trening er det veldig enkelt å kjøpe med seg en bolle i farten før du kommer hjem og får startet på middagen. Å velge sunne alternativer når du er småfysen, kan gjøre stor forskjell på kostholdet ditt.

Snacking er en ny stor trend, som vil si små måltider som kan spises på farta, og ikke bare snacks slik mange tror. At tilbudet øker av sunne løsninger er bra, men trenden fører også med seg mange usunne alternativer. Og det er lett å bli fristet til å spise noe på farta, spesielt på vei hjem fra jobb. De fleste av oss spiser gjerne lunsj mellom klokken 11 og 12, men så går det veldig lang tid før det blir tid for middag. Tidligere spiste mange middag klokken 16, men nå spiser de fleste ikke middag før ved klokken 17-18. Å spise et mellommåltid eller «snacke» litt imellom er ofte et smart valg, det kommer bare an på hva du velger.

Det spiller en rolle hva du velger å spise mellom måltidene

Mellommåltider
For i en hektisk hverdag, hvor det er vanskelig å planlegge måltidene i løpet av dagen, er det fort gjort at fristelsene blir for store når du først er blitt sulten. Mange av oss kan lett falle for en bolle, sjokolade, kjeks eller is. Og ja, det er lov å unne seg noe av og til, men skjer det hver dag er det ikke så sunt. For å bli litt bevisst er det viktig å tenke på hva et måltid som for eksempel én bolle, 50 gram sjokolade eller fem biter med kjeks tilsvarer. Og som vi ser på bildet over, kan man få et ganske godt sammensatt måltid, med to knekkebrød, ost og skinke, agurk og paprika og et glass appelsinjuice til, som både bidrar med gode næringsstoffer, som også bidrar til at vi føler oss litt mer mett enn ved de andre alternativene. Dette illustrerer godt hvor mye mer mat og næring du kan få i deg ved å velge riktig. Likevel har jeg stor forståelse for at mange synes det er vanskelig å planlegge måltider når man er på farten eller småsulten.

Tilgjengelighet er nøkkelen til suksess

Tilgjengeligheten er ofte viktig for hva vi velger å spise. Derfor er det lurt å ha smartere alternativer i nærheten. Det kan for eksempel være en banan, yoghurt, havregrøt, knekkebrød, litt nøtter eller grønnsaker som gulrøtter eller sukkererter. Så er du en av de som blir litt småsulten før middag eller på farta? Da er dette er gode alternativer:

  • Én neve nøtter, helst usaltet.
  • Knekkebrød og pålegg.
  • Frukt som eple, pære eller banan.
  • Grønnsaker som minigulrøtter, sukkererter, reddiker eller små tomater.
  • Lage frukt- og grønnsaksbiter som du kan ha med deg i en pose eller boks.
  • Havregrøt
  • Yoghurt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s