Hvordan få trent i varmen?

Sommervarmen er her for fult og de for de fleste av oss frister det kanskje ikke så med en treningsøkt i varmen. Og det er helt greit å ha en uke eller mer med litt mindre aktivitet, men hvis du dropper mange økter vil du merke det fort på formen. For å opprettholde formen er det derfor lurt å få inn noen treningsøkter, men ta noen forholdsregler dersom du legger ut på de varmeste dagene.

Mange opplever å bli litt slappe eller «slått ut» av varmen. Og det er helt greit. Man bør lytte til kroppen på de varmeste dagene. Men litt aktivitet og holde de gode hverdagsrutinene vedlike er heller ikke dumt, du må kanskje bare tenke litt annerledes for å få det til. Noen trekker inn på treningssenter for å trene i aircondition, mens andre vil nyte hele dagen uten. Med noen enkle tips for hvordan du kan tilrettelegge aktivitet og trening i varmen er det enkelt å holde formen vedlike og nyte sommeren samtidig.

Nok væske er første prioritet

Å trene i varmen er ikke farlig, dersom du tar noen forholdsregler, men det kan selvfølgelig føles litt mer ubehagelig eller tyngre. Første prioritet er å drikke nok og godt i forkant av treningsøkta, slik at du unngår dehydrering. Hvor mye du trenger å drikke avhenger av varmen, intensiteten og varigheten på treningsøkta. Ta gjerne med deg flaske og drikk underveis og fortsett å drikke godt i timene etter økta. Trener du under en time holder det som regel med vann, men på økter over en time anbefales sportsdrikk med salter og karbohydrat.

Varier trening og gjør aktiviteter som passer i varmen

De hardeste øktene kan føles ekstra utfordrende i varmen. Intervaller er ofte lettere å gjennomføre i varmen, fordi du får inn pauser hvor du rekker å senke temperaturen i kroppen noe. Det er også effektivt og kjapt og du kan få gjort mye på kun 30 minutter. Svømming eller sykling er aktiviteter som har en avkjølende effekt. Er du på stranda kan du også kombinere strandlivet med litt trening. Løp i sanda, kjør noen utfall, knebøy, push ups og spensthopp og jeg lover deg at du kjenner det. Avslutt med en avkjølende svømmetur.

Hvordan trene i varmen

Tren tidlig på dagen eller litt utpå kvelden

På de varmeste dagene er det lurt å legge treningsøkta tidlig om morgenen eller seinere på kvelden, når temperaturen er litt lavere enn midt på dagen. Er du litt aktiv om morgenen har du dessuten hele dagen til å nyte den solrike dagen på den måten du vil. Vinn-vinn!

Gå på jakt etter skygge

Å trene i skyggen er en fin måte for å kjøle ned kroppen litt under økta. Hva med å ta økta på et sted som ligger i skyggen, eller steder der det kan være litt trekk, som for eksempel en park, skogen etc.

Det er lov å ta en litt roligere økt

På de aller varmeste dagene er det greit å ta det litt roligere, dersom kroppen din ikke helt er vant til varmen. Kroppen trenger litt tid til å venne seg til varmen. All aktivitet teller og på de varmeste dagene kan du kanskje senke ambisjonene litt og lytte til kroppen. Merker du ubehag under aktiviteten som krampe, hodepine eller svimmelhet kan det være tegn på at du bør ta det roligere, eventuelt avbryte treningen.

Hvordan få trent i varmen

God økt og nyt sommeren 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s