Åtte tips som gjør at du slipper unna sommerkiloene

Sol, varme og sommerferie betyr kos, glede og nytelse. Og slik skal det selvfølgelig være. Med noen enkle tips kan du kose deg og nyte ferien, samtidig som du unngår å få med deg flere kilo som minner utover høsten.

Sommerferie er tid for å kose seg og hyggelige stunder med venner og familie skal selvfølgelig nytes. Det trenger ikke være et problem at det blir flere hyggelige kvelder på rad, men du får også mye igjen for å være litt bevisst, selv i ferien. Det handler om mengde, og å ikke gå i «jeg-har-allerede-skeia-ut-med-dessert-så–jeg-kan-like-gjerne-spise-alt-fella» i hele ferien.

Åtte tips for å unngå sommerkiloene

Spis deg mett på vanlig mat, før du lar deg friste

Det viktigste tipset jeg har, uansett hva dine ferieplaner er, er å finne balansen mellom hverdagsmat og kos, og mellom hvor mye du spiser og hvor aktiv du er. Stopp litt opp og tenk; trenger jeg tre kakestykker i dag, eller skal jeg nyte ett stykke ekstra godt? Et lurt tips, som du sikkert har hørt før, er å spise deg først mett på vanlig mat, før du går over på dessert og søte fristelser. Under får du åtte enkle tips for hvordan du kan nyte sommerens gleder, men unngå at ferieminnene setter seg rundt livet:

Spis deg gjennom buffeen
Ja du leste riktig! Det vil si at du ikke bare bør velge croissanter og egg og bacon til frokost hver dag, men tenke litt variasjon. Prøv alt som er på menyen, egg, ost, skinke, frukt, grønnsaker, korn, yoghurt, fisk etc i små porsjoner. For å spare litt kalorier er det også lurt å tenke at første dagen kan jeg spise en kjempe-frokost, mens de andre dagene bør jeg spise en mer vanlig porsjon.

Spis lunsj på hotellrommet eller ta med deg matpakke i stedet for å spise langs veien eller på restaurant
Litt av gleden med å ha ferie er å spise ute, men blir det lunsj og middag på restaurant eller på veikroer hele ferien kommer du fort opp i et høyt kaloriinntak. Ofte er porsjonen mye større enn det de fleste av oss pleier å velge til lunsj, og du kan nesten regne det som å spise to middager i løpet av en dag. Ta for eksempel en club sandwich med pommes frite, det vil gi deg ca 1100 kcal til lunsj, mens en vanlig lunsj ligger på ca halvparten. Det er derfor mye å spare på å velge kun å spise ett av måltidene ute. Jeg vil derfor anbefale å kjøpe med lunsj og spise på hotellrommet eller gå innom en lokal butikk på vei til stranda og kjøpe med frukt, knekkebrød, rundstykke og noe pålegg for eksempel.

Ikke drikk kaloriene dine
I varmen er det ekstra godt med kald og kjølende drikke, men husk at vann er den beste tørstedrikken. Øl, vin, brus, cider, drinker, saft bidrar med mange ekstra kalorier man ofte ikke tenker på. Selv om det smaker godt bør du drikke vann for å bli utørst før du velger noe annet.

Bli med på leken
Delta på aktiviteter på hotellet, som for eksempel vanngymnastikk. Ja, det ser litt morsomt ut og føles bedre å være tilskuer og kunne flire av de rare bevegelsene, men de som ler best er de som deltar. Å gjøre bevegelser er tyngre enn du vil tro, og gir deg en godkt. Andre aktiviteter du kan gjøre er å ta med en ball på stranda og spill volleyball, svøm deg en god tur i vannet hver dag eller lek med barna dine. Vil du virkelig ha opp forbrenningen på kort tid kan du prøve deg på gamle kunstner som å hoppe tau.

IMG_0398

Mellommåltider er gull verdt
Ta med krise mat og ikke fall for fristelent til å spise deg mett på is, bakst, sjokolade, potetgull etc. Dersom det går lenge mellom hvert måltid kan enkle mellommåltider være løsningen. Ha med deg for eksempel knekkebrød og tubeost i kofferten eller frukt og noen nøtter i veska. Dette kan redde deg ut av situasjoner hvor sulten er stor og tilbudet av mat er dårlig.

Spis dessert hver dag! 
Hva i all verden tenker du kanskje, kan jeg det da? Ja det kan du – i ferien. Å avslutte middagen med noe søtt kan gjøre det lettere å holde seg unna andre utskeielser resten av kvelden. Og dessert kan være så mangt. Bruk gjerne frukt og bær i desserten. Sommeren er høysesong for bær, eller hva med å grille en banan eller ananas?

Det er lov å la seg friste – men blir du like fristet av alt?
Alle har noen ting de ikke klarer å unngå, som vi bare må unne oss. Jeg personlig er spesielt svak for hvetebakst. NAM! Og det er greit. Men det er ofte mye vi liker sånn passe, men som vi likevel spiser, fordi det er kos og kanskje fordi det bare var det som var tilgjengelig. Alt med måte er en god regel. Ikke velg den største isen hver dag. Ikke spis fordi du kjeder deg eller fordi alle andre spiser noe. Velg dine utskeielser og nyt dem godt. Du får garantert igjen for det når ferien er over og jobb-buksa skal på igjen.

Prøv å hold en jevn måltidsrytme – selv om det ikke er så lett på late feriedager
Å spise jevnt gjennom dagen er viktig, men i helger og ferie kan det bli litt utfordrende. Dersom det går lenge mellom hvert måltid, kan det bli enklere å falle for usunne fristelser. Prøv derfor på å spise noe hver 3.-4. time, om det så bare blir noe sunn snacks.

Og husk til slutt – det er ikke hva du spiser i ferien som har størst betydning, men hva du spiser ellers i året. Vil du nyte ferien til det fulle er det også lov. God sommer! 😊

Lytt også til sommerspesial av Ernæringspodden:

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s