Tilbake til hverdagen – hvordan få en god start

Ferien er over for de fleste, og skole og barnehage er i gang. Endelig tilbake til hverdagen tenker mange. Da kan det være smart å bruke litt energi på å innarbeide gode rutiner både for frokost og matpakke. Her får du gode råd til noen enkle frokoster og 5 tips for en fristende matpakke.

Frokosten

Er det vanskelig å stå opp tidlig nok til å rekke å spise en solid frokost? Hvis du hopper over frokosten, vil jeg tro at du merker det utover formiddagen. Helt uten frokost er det  vanskelig å holde fokus på det du skal gjøre, enten det er på skole eller jobb. Du sørger vel for å lade mobilen i tide, og ikke måtte gå på sparebluss og med dempet lys? Med litt planlegging går alt så mye bedre. Bruk oppstarten av et nytt semester til å lage noen gode frokostrutiner. Hvis du ikke har matlyst om morgenen, så finnes det likevel noen smarte råd:

  • Lag deg en forfriskende smoothie. Det finnes frosne blandinger som gjør det ekstra enkelt, eller lag Mimmis frokostsmoothie
  • Synes du brødskiver eller knekkebrød blir for tørt? Lag deg en saftig kjøleskapsgrøt kvelden før eller kok havregrøt
  • Ta med deg en matpakke på veien, så kan du spise det enten på bussen eller når du er framme på skolen eller jobben

Matpakketips

Hvis du først får en rutine på en god frokost, er du allerede godt i gang. Neste punkt er da å lage en fristende matpakke. Hvorfor ikke lage litt varierte matpakker? Du blir kanskje lei av den samme kjedelige matpakken, og trenger litt inspirasjon og tips til hvordan du kan gjøre den litt mer spenstig.

5 tips for en fristende matpakke:

  • Bruk  en matboks med flere rom eller bruk små bokser. Da kan du skille grønnsaker eller frukt fra brødet. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær
  • Sørg for å ha flere påleggssorter av kjøtt eller fisk, oster, frukt og grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet. Da er det lettere å variere og kombinere
  • Lag en god omelett og del den opp i biter, så rekker det til flere matpakker
  • Bak grove horn, grove pizzasnurrer eller spennende typer rundstykker. Frys det ned og bruk det som variasjon til brødskiven
  • En liten overraskelse er lov av og til! Hva med litt tørket frukt og nøtter?

Matpakkeregler_Ny_highresolution

Med våre matpakkeregler får du noen råd på veien til den perfekte matpakken.

Disse matpakkereglene kan du  printe ut og henge opp hjemme 🙂

 

Lytt også til Ernæringspodden for flere gode tips til oppstarten av høstsemesteret.

Toppbilde: Helsedirektoratet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s