Ti mattips til deg på studentbudsjett

Studentlivet er herlig, men kontoen blir fort slunken, og smarte sparetips er gull. Og ja, det er mulig å lage sunn og variert mat på budsjett.

Økonomi alene bør ikke være avgjørende for om du spiser sunt. Kroppen trenger påfyll av næringsstoffer, vitaminer og mineraler hver dag. Spiser du variert og sunt legger du et godt grunnlag, selv om enkelte dager byr på utskeielser. Husk at det er hverdagene som teller mest.

Du må kanskje bruke litt mer tid på planleggingen,  men følger du disse 10 smarte tipsene, sparer du penger samtidig som du spiser sunt.

1) Skriv handleliste og planlegg innkjøpene dine – unngå impulskjøp! Skriv handleliste og ikke gå i butikken når du er sulten. Kutt ned på godteri, potetgull, kjeks og annet snacks. Sats på mat med næringsstoffer kroppen har behov for.

2) Bak selv! Å bake et grovt brød, knekkebrød eller rundstykker selv er mye billigere enn å kjøpe. Og det tar ikke så lang tid som du tror. Sett en deig, les litt pensum eller ta deg en gåtur, og bak ut. Har du fryser kan du bake flere brød eller rundstykker når du først er i gang, og fryse ned.

3) Nok frukt og grønnsaker trenger ikke være dyrt. Kål, kålrot, gulrot, potet og løk er næringsrike og rimelige grønnsaker. Eple og banan er supre mellommåltider, så ta det med i veska. Frosne grønnsaker og bær er også som regel billigere en ferske.

4) Sjekk kiloprisen før du velger! Ofte lar vi oss lure av at en vare virker billigere enn alternativet. Men vær smart. Det er kiloprisen som teller! Og det gjør det lettere å sammenligne matvarene med hverandre.

5) Vær på jakt etter dato-tilbud! Butikkene setter ofte ned matvarer som er i ferd med å gå ut på dato. Kjøp og bruk det med en gang, eller frys det ned. Mye smaker bra lenge etter at datoen er gått ut. Lukt, se og smak! Mange butikker samler gjerne matvarer som har kort holdbarhet på ett sted.

6) Tenk stort og frys ned! Kjøp store pakninger med ris, pasta, linser og bønner. Disse holder seg godt og er alltid kjekke å ha i skapet. Frysevarer i butikken er ofte billigere enn ferske. Tin kjøtt og fisk i kjøleskap før du skal bruke det. Har du fryser hjemme, så bruk den! Mye kan fryses ned og brukes senere. Kjøp store pakninger og frys ned det du ikke bruker. Det kan det være lurt å steke opp kjøttvarer før du fryser det i porsjoner.

7) Bli en reste-gourmet! La en middag i uka være en bonus-middag ved at du bruker rester fra tidligere middager. Har du grønnsaker og noe kjøtt eller fisk til overs kan wok eller stekt ris være et fint alternativ, eller bruk noen egg for å lage en reste-gourmet omelett. Bare fantasien setter grenser for hva en restemiddag kan bli.

8) Gjør som bjørnen – sank inn bær! Plukk bær i skogen eller hagen eller spør en nabo om du kan få plukke noen epler. Bær, sopp og mais er supert å fryse ned og bruke utover vinteren. Epler holder seg en stund om de lagres kjølig. Kok eplemos eller tørk dem i skiver, så blir det supert snacks.

9) Vær trofast mot matpakka! Matpakke er som oftest både billigere og sunnere enn mat du får kjøpt ute. Planlegge dagen i forveien, så slipper du stress om morgenen. Husk frukt og grønnsaker. Ha alltid noe «tørrmat» slik som barer, knekkebrød, pose med nøtter o.l. i veska, så du slipper å kjøpe noe når magen plutselig skriker.

10) Ta med deg en drikkeflaske! 

Kjøpevann, brus, juice, saft og kaffedrikker koster mye og gir ekstra kalorier. Ta heller med en vannflaske og fyll opp i springen.

Vil du ha tips til relativt billige retter, så sjekk blogginnlegget Sunn ukemeny på budsjett

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s