Sommerens sukkerbomber og gode alternativer

Med sol, varme og sommertid følger parkliv, båtturer og sene kvelder på verandaen. Da frister det kanskje med en øl, iskaffe eller is? Du vet nok at iskrem inneholder sukker og fett, men verre er det med alt sukkeret du får i deg – uten å vite det. En iscappuccino er da ikke like ille, er det vel?

Under er det listet opp typiske mat- og drikkevarer man nyter i sommervarmen. Her er det tatt utgangspunkt i en porsjonsstørrelse av hver. I noen er det bare tilsatt sukker, mens i andre er det en blanding av naturlig sukker fra råvaren, som for eksempel fra melk, frukt eller bær. Ønsker du sunnere alternativer til sommerkosen kan du lese mer om det her.

  • Softis: En liten softis er på cirka 100 gram og bidrar med 172 kcal, 13 gram fett og 21 gram sukkerarter. Velger du kjeks så kommer det cirka 90 kcal i tillegg, 1,4 gram fett og 5,6 gram sukkerarter. Og selvfølgelig noen ekstra kalorier om du vil ha strøssel i tillegg. Egentlig er ikke en liten softis i beger så ille, men velger man en stor softis i kjeks med strøssel, vil kaloriinntaket bli mye høyere. I en softis vil sukkeret som vi får i oss være en blanding av tilsatt sukker og sukker som følger naturlig med råvaren melk.
  • Iskaffe: En frappe bidrar med alt fra 330 til 420 kcal, avhengig av om du velger stor eller liten. Du får også i deg ca. 35-50 gram sukkerarter og 14-17 gram fett. Velger du derimot en islatte vil du få i deg cirka 120 kcal, 10 gram sukkerarter og sju gram fett, avhengig av fettmengden i melken. Så her er det mye å spare på hvilken type man velger. En frappe ligger på samme nivå som en stor is eller et lite måltid. Av ferdig iskaffe er valgmuligheten også til stede. Noen varianter er med tilsatt sukkerarter, mens andre er uten tilsatt sukker. Variantene som er tilsatt sukker bidrar med mellom 200-264 kcal, 3,3-9 gram fett og ca. 30 gram sukkerarter per porsjon. Sukkeret her er da en kombinasjon av naturlig forekommet sukker fra melken og tilsatt sukker. I variantene uten tilsatt sukker bidrar de med cirka 135 kcal, 3,5 gram fett og 16,5 gram sukkerarter. Sukkeret her følger naturlig med melken.
  • Brus (5 desiliter): En halvliter brus bidrar med 210 kcal, 0 gram fett og 53 gram tilsatt sukker. Brus søtet med søtstoff har derimot ingen kalorier, fett eller sukker og er et bedre valg dersom du drikker mye brus i varmen. Men husk, vann er den beste tørstedrikken
  • Chips (100 gram): Bidrar med 525 kcal, 32 gram fett og 0 gram sukker. Velger man varianter med litt mindre fett vil man også få i seg mindre kalorier, og en pose med saltede nøtter vil være et bedre valg. De vil bidra med ca. like mye kalorier og fett, men du vil også få i deg flere næringsstoffer enn ved å spise chips.
  • Sjokolade (100 gram): En medium stor sjokoladeplate på 100 gram, bidrar med 541 kcal, 32,3 gram fett og 52 gram sukkerarter, hvorav 45 gram er tilsatt sukker. Sammenliknet har 100 gram mørk sjokolade litt flere kalorier, 584 kcal, på grunn av et økt fettinnhold fra kakao på 46 gram, men mindre mengde tilsatt sukker, 28 gram.
  • Cider og øl (5 desiliter): En halv liter cider bidrar med ca. 300 kcal og øl ca. 200 kcal. Her finnes det lettvarianter av begge, med cider søtet med søtstoff og øl med redusert karbohydrat innhold. Det er uansett greit å huske på at man lett kan få i seg mange kalorier ved å drikke alkohol.

 

Sommersalat

Trenger jeg å spise både is, sjokolade og chips på en dag, eller kan jeg klare meg med en av delene?

Noen ganger er det greit å kjøre full pakke på ferie, men et lurt tips er å først spise seg mett på vanlig mat, før du går over på dessert og søte fristelser. Det viktigste er å finne balansen mellom hverdagsmat og kos, samt mellom hva du spiser og hvor aktiv du er. Og det lureste du kanskje gjør er å være oppmerksom på mengdene du spiser. Og selv om det er ferie, er det lurt å legge inn litt aktivitet. Gjør noe du liker og få til noen korte aktiviteter hver dag i løpet av feriedagen. Gå en tur med en venn, lek med barna, ta dere en kveldstur med sykkelen eller gå i svømmehallen om det regner. All bevegelse bidrar.

Og selvfølgelig er det lov å kose seg. Med fire enkle tips kan du både kose deg og nyte sommeren, samtidig som du unngår å få med deg ferieminner i form av noen ekstra kilo langt utover høsten.

Fire gode råd i sommervarmen

  • Ha sunnere alternativer på lur. Ta alltid med deg noe sunne mellommåltider eller matpakke i sekken eller veska når du reiser ut på tur. Det kommer alltid godt med.
  • Ha vann tilgjengelig og la det være førstevalget som tørstedrikk. For å ha kaldt vann tilgjengelig i varmen kan du fylle en flaske halvfull med vann, fryse ned over natten og fylle på med vann før du går ut døra. Da har du kald drikke og en flaske som kan fungere som et kjøleelement.
  • Hold en jevn måltidsrytme, også på ferie. Spis gjerne hver 3.-4.time og ikke dropp frokosten. Spis alltid frokost, da får du en god start på dagen.
  • Beveg deg minimum 30 minutter. Gjør aktiviteter som gir deg puls hver dag.

 

God SOMMER 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s