Derfor tar jeg meg et glass melk i dag også

Det er mange grunner til at jeg drikker melk, og for meg er jo god smak viktig. Mange drikker melk på grunn av kalsiuminnholdet, men det er jo så mye mer enn det tenker jeg. Visste du at melk er den drikken som fra naturens side inneholder mest næringstoffer? Om du skulle trenge noen gode argumenter for alt det melka bidrar med, så ta gjerne med deg mine!

La meg starte med kalsium, som er viktig for å bygge og bevare både skjelett og tenner. Når du få kalsium fra meieriprodukter, tas det godt opp i kroppen. Ja, for du kan ikke bare lese på emballasjen for å se hva du får i deg av vitaminer og mineraler. Kroppen må jo ta det opp for at det skal komme til nytte. Du kan være trygg på melk som en god kalsiumkilde. Men for å ta opp kalsiumet i skjelettet trenger vi også vitamin D og vitamin K2 . Det er heller ikke slik at «jo mer melk du drikker, jo bedre», så en halv liter om dagen er faktisk en passe mengde, enten du tar den i kaffen, som sjokolademelk, som syrnet eller yoghurt. En halv liter hver dag bidrar med 60-70 prosent av det du trenger av kalsium .

God beinhelse med kalsium, vitamin D og K2

Noen av risikofaktorene for beinskjørhet er ikke mulig å påvirke, slik som kjønn, alder, høyde, sykdom eller været. Det vi kan påvirke er kosthold, tobakksbruk og fysisk aktivitet. Vitamin D får vi mest fra fet fisk, tran og sommersolen. Vitamin K2 får vi i hovedsak fra fermenterte produkter. Modnet hvitost, syrnet melk, Kesam og cottage cheese er gode kilder til vitamin K2. Så med et godt kosthold og en aktiv hverdag holder du skjelettet friskt og unngår å bli sprø 😉

Jod for hjernen og stoffskiftet

Jod har fått en del oppmerksomhet de siste årene, og dette lille sporstoffet er viktig for hjernen og stoffskiftet. Det er særlig unge kvinner, gravide som myndighetene har vært spesielt bekymret for . Vi melkedrikkere har det enkelt, for ca 60% av det vi trenger av jod får vi gjennom kosten. Visste du forresten at brunost har masse jod, mens hvitost nesten ikke har noe? Og husk at verken for mye eller for lite jod er bra for noen.

Melk er naturens egen proteindrikk.

Det er jo en grunn til at så mange bruker sjokolademelk som restitusjon etter trening! Proteinene i både melk, kjøtt, fisk og egg er av veldig god kvalitet, og utnyttes godt av kroppen.

Som hånd i hanske med brød og korn

Næringsstoffene i melk passer perfekt sammen med de du finner i brød og kornprodukter. Sammen bidrar melk og grovt brød til at vi får i oss blant annet proteiner, jod, kalsium, jern, fiber og flere B-vitaminer.

Melk inneholder så mye mer enn kalsium og jod

Visste du at det bare er lov å deklarere de næringstoffene som kan kalles en god kilde i kosten? På kartongen står det at melk inneholder riboflavin, B12, biotin, kalium, kalsium. fosfor og jod. Men melk inneholder jo mye mer enn det. En måte å finne ut av det, er å sjekke brunost, som er laget av bare melk. Da kan vi legge til magnesium, selen, molybden og pantotensyre. Visste du at gamalost er kilde til sink og krom? Og alt dette kommer fra melk.

Melk kan brukes til nesten alt
Melk kan brukes til det meste – i smoothien, i grøten, til baking, i sausen, til middagen, i kaffen eller i suppa. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Jeg kan i tillegg med god grunn kalle melk sunt utfra alle disse EU-godkjente helsepåstandene:

Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalsium og fosfor til å vedlikeholde et normalt skjelett og sterke tenner. Proteiner bidrar til å vedlikeholde og bygge muskler og skjelett. Vitamin K bidrar til å opprettholde normale knokler og til normal blodlevring.Jod bidrar til normal produksjon av skjoldbruskhormoner og skjoldbruskkjertelens normale funksjon og normal kognitiv funksjon. Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner og normale kalsiumnivåer i blodet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s