Kan sjokolademelk telle som 1 av 3 om dagen?

For bare noen få år siden fantes det ikke noen sjokolademelk uten tilsatt sukker. Da var sjokolademelk en kosedrikk eller noe jeg kunne ta etter en skikkelig tøff treningsøkt. Siden jeg er veldig glad i melk med smak, er jeg så glad for at det nå finnes flere varianter helt uten tilsatt sukker. De smaker skikkelig digg. Og best av alt, det er like sunt som vanlig melk, så jeg kan drikke det hver dag om jeg vil. Hvordan kan det være mulig?

Mindre søtt enn før

Myndighetene har i mange år samarbeidet med matindustrien om å redusere både sukker, salt og mettet fett fra produkter. Du har kanskje ikke merket det, men mye av det du spiser til daglig har fått mindre søtsmak enn bare for få år siden. Vi har rett og slett blitt mer vant til mat og drikke som smaker mindre søtt. Samtidig har det kommet mange nye knallgode produkter som smaker godt, selv med mindre sukker eller helt uten tilsatt sukker.

Like sunt alternativ

Sjokolademelk inneholder akkurat de samme næringsstoffene som vanlig melk. Melk er rik på protein, og er kilde til både kalsium, jod, B12, kalium, fosfor og riboflavin. Du skal lete lenge etter en drikk som skårer like høyt! Og alt dette finner du også i sjokolademelken. Melk kan kalles sunt fordi kalsium og protein, som del av at variert kosthold bidrar til å opprettholde en normal beinbygning. Velg en variant uten tilsatt sukker. Den har en mild søtsmak fordi den har et naturlig innhold av melkesukker.

Jod – spesielt viktig for unge jenter

Undersøkelser viser at mange nordmenn, spesielt kvinner, ikke får i seg nok jod gjennom kostholdet. Jod er viktig for at skjoldbruskkjertelen skal fungere normalt, og det betyr at det er viktig for stoffskiftet. Jodmangel er særlig alvorlig for kvinner i fruktbar alder, gravide og ammende siden stoffskiftehormonene er viktige for utvikling av nervesystemet og hjernen hos fosteret og små barn. I tillegg til hvit fisk er melk en viktig kilde til jod i et vanlig norsk kosthold.

Tre om dagen, med eller uten smak

I følge kostrådene anbefales vi å få i oss tre porsjoner magre meieriprodukter daglig. For at vi skal få nok jod i kosten anbefaler myndighetene at to av disse tre porsjonene er enten melk eller yoghurt. Da spiller det ingen rolle om ditt melkeglass er med litt farge på! Alle variantene uten tilsatt sukker er laget på lettmelk og er like sunne som vanlig hvit melk. Flere varianter av sjokolademelk er også tilsatt vitamin D for å bedre opptaket av kalsium.

Smart med sjokolademelk etter aktivitet

Har du trent er det viktig å fylle på med mat som gir god restitusjon . Melk og sjokolademelk inneholder både karbohydrater og proteiner som det er lurt å fylle på med etter trening. Det er jo deilig å få i seg litt god drikke rett etter at treninga er over.

Konklusjonen er altså at 2 av dine 3 porsjoner om dagen med meieriprodukter kan være sjokolademelk, er det ikke fantastiske nyheter?

Så hev glasset og la oss ta en melkeskål sammen! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s