Åtte tips for riktig snømåking

Å måke snø er fysisk hardt arbeid, særlig om snøen er veldig tung. Kjører du på uten å være varm i kroppen kan det går utover ryggen din. Samtidig er det ikke farlig å måke snø, bare man tar noen forhåndsregler. Og husk at det er mye god trening i å måke snø. Her får du åtte tips til hvordan du kan måke riktig.

  1. Det er lurt å ha litt varme i kroppen før du begynner. Å hoppe rett ut av bilen eller senga om morgenen for å gripe tak i snøskuffa kan gi «vondter» både her og der. Gå litt fram og tilbake, krum og svai ryggen, og rotér overkroppen fra side til side, så du får varmet litt opp.
  2. Jo flere skuffetak du tar, jo bedre er det. Måk bare litt og litt om gangen, da store og tunge spadetak vil belaste ryggen mer.
  3. Riktig teknikk er viktig! Løft med beina, og hold ryggen rett og ha en lett bøy i knærne. Da sparer du ryggen mest mulig. Hold måkeutstyret med begge hender.
  4. Rotér hele kroppen din når du skal kaste unna snøen. Det er lett å tenke at «jeg skal bare» i det man vrir ryggen for å kaste bort snøen fra spaden, men mange slike vridninger med ryggen kan gjøre at du får vondt i ryggen. Vri derfor hele kroppen din og ikke bare ryggen når du kaster bort snøen.
  5. Måk unna snøen så fort du har mulighet. Blir snøen liggende lenge blir den tyngre å flytte på, samt at snør det mye blir det et veldig stort arbeid og fjerne alt på en gang.
  6. Ta det med ro, ikke forhast deg. Det kan gjøre at du måker feil, og dermed får vondt i kroppen etterpå. Se på det som en god treningsøkt, hvor du både får utfordret styrke og kondisjon på en gang. Vær ekstra forsiktig om du har dårlig rygg eller hjerte fra før av. Snømåking er tung aktivitet.
  7. Tøy godt ut etter at du er ferdig. En økt med snømåking kan ta godt på ryggen. Strekk armene mot taket, hold i 30 sekunder, og fall sakte fremover med overkroppen og armene strake og strekk deg ned på gulvet så langt du kommer. Rotér også overkroppen fra side til side for å løse litt opp. Strekk armene over hodet og strekk deg mot den ene siden først og hold litt, før du går mot den andre siden.
  8. Kle deg godt! Er det kaldt ute vil kroppen avgi mye varme, særlig under aktivitet. Så pass på å dekk til hode, hender, hals, og ha godt med ull under.

Og blir du fort ferdig og synes det ga en god treningsøkt, kan du jo gi naboen en hjelpene hånd 😊 Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s